Pengalaman sebenar menggunakan minyak masak sawit sebagai minyak hitam kereta.

Gambar Hiasan

Hari ni, kita akan mendengar pengalaman sebenar salah salah seorang pembaca blog ini iaitu Encik Amin dalam menggunakan minyak masak sawit sebagai minyak hitam kereta. Pengalaman ini dihantar sendiri oleh beliau melalui email dan sebagai tanda terima kasih, aku akan menyalinnya kembali untuk dibaca sebagai tatapan umum di hujung minggu ini.

Berikut adalah email yang dihantar:

Salam sejahtera dari saya sahabat baru semua,
Saya dah mula mengguanakan minyak masak kelapa sawit hampir seminggu. saya menggunakan proton wira 1.5 auto.alhamdulillah berkesan. di sini saya huraikan kelebihan dan kelemahan minyak kelapa sawit sebagai minyak enjin.

Kelebihan:

1.enjin jadi smooth gegila
2.kelajuan kereta berbeza bila di atas jalan, tak sedar tekan 100km sejam,kalau idak atas highway tekan 110km sejam,enjin kereta saya mula mengeluarkan bunyi yg agak kuat cam pakai turbo..walhal standard ja.tetapi bila pakai minyak kelapa sawit,enijn jadi sepi.
3.penjimatan minyak yang ketara, saya bergerak hampir 120km, hanya dengan menggunakan minyak petrol sebanyak RM10.tu pon saya guna minyak BHP.

Kelemahan:
1.minyak kelapa sawit hanya 90% di dalam enjin dan tetap kena tambah 10% minyak enjin kereta (beli yg botoi kecik kat ESSO), saya cuba biarkan enjin kereta tidak di matikan selama 1jam 30 minit, mula membuat enjin kereta semput.tetapi setelah di atas jalan ia kembali normal.
2.susah cina kat bengkel nak percaya bila kita pi tukar minyak ni, mula banyak soalan..penat nak menjawab..akakakkekekkaakkek

Itu sahaja saya nak kongsi pengalaman.
Antara kenderaan yang saya dah test :
proton wira auto dan manual
kancil
satria
proton saga
evanza 1.3
datsun lama

Motorsikal:
honda cup 70
ex5
kriss
RXZ

Itu sahaja..
sekian..wassalam

Sebarang persoalan leh email dekat email saya : aiztech@streamyx.com
-amin: alor setar

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

neldras: oi
neldras: myk apa?
BUZZ!!!
Bandi: kwn aku pkai kat van, skooter, ng keta saga gaban dia
neldras: myk apa?
neldras: masak.
Bandi: miyak masak sawit yg paking dlm plastik 1kg rm2 tu
Bandi: 3 paket dia pakai
neldras: ceh. biaq betoi. ang tgk dah ka?
Bandi: aku sndri yg check, cmfrm btoi
Bandi: sat aku send link
neldras: tak kacau engine ka
Bandi: lg tiptop kan enjin adala. pickup power, minyak sep.
Bandi: dia rabat bukit ipoh guna gear 5 relaks ja
Bandi: http://www.rohaizad.com/2008/11/23/pengalaman-sebenar-menggunakan-minyak-masak-sawit-sebagai-minyak-hitam-kereta/
Bandi: http://forum.autoworld.com.my/?showtopic=46623
Bandi: kat 125Z xblh pkai tau
neldras: apsal?
Bandi: scooter ja.
Bandi: pasal cluth gear berbeza
neldras: ang nak cuba ka?
Bandi: aku br tkar ja.
Bandi: nnt2 kot
Bandi: bebudak tmpt au byk yg dah tukar dah.
Bandi: ang tau dak, sawit dia FULLY sintetik oooo...
Bandi: kita pakai semi ja.

3 comments: (+add yours?)

azharjaafar said...

Salam pemilik blog.. setelah hampir 10 thn, ada apa² kesan lain pd enjin x? Baru nk try ni.. terima kasih

Unknown said...

6 tahun kelisa. 5tahun myvi alhamdulillah tak ada masalah.. Minyak masak cap buruh botol sahaja.. Bukan pax pelstik

Muhammad Amirun Hakim said...

Assalamualaikum bang, nak tanya berapa kilometer kena servis pakai minyak masak ni?